Venture into Your Beauty with Valendan

چگونه آکنه را سریع و طبیعی درمان کنیم؟

آکنه یک بیماری شایع پوستی است که زمانی رخ می دهد که چربی و سلول های مرده پوست منافذ پوست را مسدود کنند. به طور معمول در صورت، سینه، پشت، شانه ها و گردن شما رخ می دهد. آکنه می تواند به دلایل زیادی ایجاد شود: وراثت، هورمون ها و چربی. چندین کار وجود دارد که می توانید برای درمان سریع و طبیعی آکنه خود انجام دهید. روش های صحیح مراقبت از پوست را یاد بگیرید، رژیم غذایی خود را بهبود بخشید و داروهای گیاهی را امتحان کنید. با این حال، اگر آکنه شما از بین نمی رود یا گسترده است، بهتر است به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید.

مراقبت صحیح  از پوست

نوع آکنه خود را مشخص کنید. مشخص کنید که چه نوع آکنه ای دارید. بسته به شدت بیماری،درمانهای مختلفی برای آکنه وجود دارد. بیشتر موارد آکنه متوسط هستند، اما آکنه شدید ممکن است همراه با گره های عمیق یا کیست ممکن است باعث تورم و زخم شود. این آکنه نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

انواع رایج آکنه عبارتند از:

جوش های سرسفید (کومدونهای بسته): زمانی ایجاد میشوند که کثیفی یا چربی اضافی (سبوم) در زیر سطح پوست به دام بیفتد و یک برجستگی سفید سفت را تشکیل دهد.

جوش های سرسیاه (کومدونهای باز): زمانی اتفاق میافتد که منافذ باز می شوند، آلودگی و سبوم به سطح پوست می رود. زمانی که هوا با ملانین، رنگدانه ای در چربی، واکنش می دهد، رنگ مایل به سیاه ناشی از اکسید شدن است.

جوش های چرکی (یا پوسچول): ضایعات آکنه ای که زمانی ایجاد می شوند که آلودگی و چربی اضافی زیر پوست گیر می کند و باعث التهاب، تحریک، تورم و قرمزی اغلب همراه با چرک می شود. چرک مایع غلیظ و مایل به زردی است که از گلبول های سفید خون و باکتری های مرده ساخته شده است که معمولاً در پاسخ به التهاب یا عفونت بافت بدن است.

ندول ها: جوش های سفت، بزرگ و ملتهب که در عمق پوست ایجاد می شوند.

کیست: جوش های پر از چرک و دردناک که در عمق پوست ایجاد می شوند و اغلب می توانند باعث ایجاد زخم شوند.

2- سیگار را ترک کنید.

سیگار کشیدن می تواند باعث ایجاد آکنه سیگاری شود، که در مقایسه با آکنه معمولی سریعا التهاب در پوست ایجاد نمی کند. افراد سیگاری چهار برابر بیشتر در معرض ابتلا به آکنه متوسط بعد از نوجوانی هستند، به ویژه زنان بین 25 تا 50 سال. دود سیگار همچنین ممکن است. در افرادی که پوست حساس دارند سیگار باعث تحریک پوست  شود. سیگار کشیدن باعث سایر بیماری های پوستی مانند چین و چروک و پیری زودرس پوست می شود. این کار را با ایجاد رادیکال های آزاد، اختلال در تولید کلاژن و تخریب پروتئین های پوست انجام می دهد.

3- از دست زدن  و دستکاری صورت خود اجتناب کنید.

آلودگی و باکتری روی دست‌ها می‌توانند منافذ پوست را مسدود کنند و اگر مدام صورت خود را لمس کنید، آکنه را بدتر می‌کنند. اگر احساس می‌کنید پوست تان از آکنه تحریک شده است، از یک دستمال مرطوب صورت روزانه و بدون چربی استفاده کنید تا آلودگی اضافی  پوس تان را پاک کنید. آکنه های خود را فشار ندهید یا از بین نبرید، در غیر این صورت ممکن است خطر ایجاد اسکار را داشته باشید. فشار دادن یک جوش حتی ممکن است باکتری را بیشتر گسترش دهد.

4-  پاک کننده مناسب را انتخاب کنید.

از یک پاک کننده ملایم غیر صابونی، عاری از سدیم لورت سولفات استفاده کنید. سدیم لورت سولفات یک ماده شوینده و کف کننده است که می تواند باعث تحریک شود. بسیاری از پاک کننده های غیر صابونی فاقد مواد شیمیایی خشن هستند، از مواد طبیعی استفاده می کنند و در اکثر داروخانه ها موجود هستند. صابون های تند و اسکراب می توانند پوست شما را تحریک کرده و آکنه را بدتر کنند.

5- صورت تان را مرتب بشویید.

پوست خود را با نوک انگشتان ، یک بار صبح و یک بار شب بشویید. یادتان باشد بعد از شستن پوست خود را با آب ولرم کاملا بشویید. شستشو را به دو بار در روز و بعد از تعریق محدود کنید. عرق کردن می تواند پوست شما را تحریک کند. پس از تعریق پوست خود را در اسرع وقت بشویید.

6-  از محصولات مراقبت از پوست مناسب استفاده کنید.

اگر پوستتان خشک است یا  دچارخارش است  از یک مرطوب کننده فاقد چربی استفاده کنید. یک محصول قابض فقط زمانی توصیه می شود که پوست چرب دارید و حتی در این صورت هم باید محصول قابض را فقط روی  نواحی چرب استفاده کرد. اگر می خواهید از یک محصول لایه بردار استفاده کنید، از متخصص پوست خود در مورد بهترین درمان برای نوع پوست خود بپرسید. افراد مبتلا به آکنه های غیرالتهابی، مانند جوش های سرسفید و سرسیاه که باعث قرمزی نمی شوند، می توانند از محصولات لایه بردار ملایمی که در اکثر داروخانه ها موجود است، استفاده کنید. افرادی که پوست خشک و حساس دارند باید لایه برداری را به یک یا دو بار در هفته محدود کنید، در حالی که افراد دارای پوست بسیارچرب و ضخیم می توانند هر روز یک بار از لایه بردار استفاده کنید. استفاده از لایه بردار بیشتر از دو بار هفته بهتر است با پزشک مشورت کنید.

جدول محتوایی