Venture into Your Beauty with Valendan

چگونه سوختگی درجه یک پوست را به طور موقت درمان کرد؟

چه چای داغ روی شما را ریخته باشد و چه اجاق گاز را لمس کرده باشید، سوختگی درجه یک دردناک است. در حالی که اولین کار بر اساس غریزه  می تواند غوطه ور کردن سوختگی در یخ باشد، در واقع می توانید آسیب بیشتری به پوست خود وارد کنید. باید نحوه درمان صحیح سوختگی بلافاصله پس از وقوع آن را بیاموزید. درد باید بعد از چند ساعت شروع به از بین رفتن کند، اما اگر متوجه درد طولانی مدت شدید، چندین کار وجود دارد که می توانید برای تسکین درد پایدار انجام دهید.

1- مشخص کنید که آیا سوختگی درجه یک یا دو دارید.

سوختگی درجه یک سوختگی جزئی است، اما سوختگی درجه دو آسیب بیشتری به لایه های پوست خواهد داشت. در سوختگی درجه دو تاول، درد، قرمزی و خونریزی وجود دارد. این نوع سوختگی ممکن است به درمان یا مراقبت های حرفه ای متفاوتی نیاز داشته باشند، بنابراین مهم است که بدانید چه سطحی از سوختگی دارید. برای اینکه بفهمید سوختگی درجه یک دارید، به دنبال موارد زیر باشید:

·        قرمزی فقط در لایه بیرونی پوست (اپیدرم)

·        آسیب به پوست بدون تاول

·        دردی شبیه به آفتاب سوختگی

·        گزش، اما بدون آسیب پوست

·        اگر تاول های بزرگ ایجاد شد و سوختگی ناحیه وسیعی از بدن شما را می پوشاند.

·        اگر متوجه عفونت شدید (مانند تراوش از زخم، درد شدید، قرمزی و تورم)، قبل از تلاش برای درمان زخم در خانه، به پزشک مراجعه کنید.

2-  پوست را خنک کنید.

پوست آسیب را به مدت 20 دقیقه زیر آب جاری خنک قرار دهید تا به کاهش دمای پوست شما کمک کند. یک کاسه را با آب خنک پر کنید و محل سوختگی را در کاسه غوطه ور کنید. ممکن است بخواهید چند تکه یخ به کاسه اضافه کنید، زیرا آب می تواند به سرعت گرم شود. اما، مطمئن شوید که آب فقط خنک باشد نه سرد. از آب سرد و یخ  ناحیه برای سوختگی و غوطه ور شدن پوست در آب سرد استفاده نکنید. اگر ناحیه سوخته را خیلی سریع  خنک کنید، می تواند به بافت  آسیب برساند.

اگر از کاسه استفاده می کنید، مطمئن شوید که به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتوانید سوختگی را به طور کامل در آب فرو ببرید.

3- اگر هنوز درد دارید، محل سوختگی را سرد کنید.

اگر بعد از خنک کردن ناحیه سوخته با آب همچنان احساس درد می کنید، از یخ استفاده کنید. حتما یک دستمال یا حوله کاغذی دور کیسه یخ بپیچید تا مانعی ایجاد کنید. یخ پیچیده شده، کیسه یخ یا حتی کیسه ای از سبزیجات یخ زده را در برابر سوختگی فشار دهید. بگذارید حدود 10 دقیقه بماند، اما اگر خیلی سرد شد، یخ را هر چند دقیقه به نقاط مختلف منتقل کنید.

هرگز یخ را مستقیماً روی ناحیه سوخته قرار ندهید.

در عوض می توانید پارچه تمیزی را با آب سرد خیس کنید و اگر یخ ندارید از آن به عنوان کمپرس خنک استفاده کنید.

4- در صورت ایجاد تاول، از آنتی بیوتیک استفاده کنید و محل سوختگی را پانسمان کنید.

در این مرحله، باید درد تسکین یافته باشد. فقط در صورت ایجاد تاول (که باعث سوختگی درجه دو می شود) باید آن را پانسمان کنید. محل سوختگی را با ضربه زدن به ناحیه سوخته خشک کنید. سخاوتمندانه محل سوختگی را با یک آنتی بیوتیک موضعی مانند نئوسپورین بپوشانید و روی آن را با گاز تمیز بپوشانید. پد را در جای خود بچسبانید یا برای انعطاف بیشتر گاز را دور محل سوختگی بپیچید.

اکثر سوختگی های درجه یک نیازی به آنتی بیوتیک و بانداژ ندارند. در عوض، از یک مرطوب کننده طبیعی مانند آلوئه ورا در طول روز استفاده کنید.

مراقب باشید هر روز پانسمان را عوض کنید، تا زمانی که پوست طبیعی به نظر برسد.

جدول محتوایی