Venture into Your Beauty with Valendan

چگونه چربی پوست صورت را کنترل کنیم؟

پوست چرب می تواند به پوست شما درخشندگی و براقیت ناخواسته بدهد و منافذ پوست تان  را مسدود کند. در نتیجه می تواند منجر به آکنه و جوش صورت شود زیرا غدد سبوم تولید کننده چربی بزرگتر و با تعداد بیشتر در صورت موجود هستند. اما هرگز نگران نباشید  زیرا راه های آسانی برای پیشگیری از چرب شدن پوست وجود دارد  استفاده از محصولات بهداشتی مناسب و ایجاد تغییرات کوچک در سبک زندگی می تواند سلامت پوست شما را به شدت بهبود بخشد.

1- پیشگیری از چرب شدن پوست در اثر استفاده از محصولات بهداشتی

صورت خود را دو بار در روز با یک پاک کننده ملایم صورت بشویید. این کار روغن اضافی پوست را که منافذ شما را مسدود می کند، از بین می برد. متخصصان پوست استفاده از پاک کننده های اولیه صورت هر صبح و شب را  بهترین راه برای جلوگیری از چربی پوست می دانند.

شوینده ملایم صورت انتخاب کنید که صورت شما را بدون خشکی پوست تمیز کند. از صابون های مرطوب کننده ای که به صورت شما روغن یا مرطوب کننده اضافه می کند پرهیز کنید.

هنگام شستن صورت از آب ولرم استفاده کنید. آب داغ صورت شما را خشک یا تحریک می کند. پس از شستشو صورت خود را با یک حوله نرم کاملا خشک کنید.

از صابون های خشن یا پاک کننده های صورت که برای خشک کردن پوست طراحی شده اند دوری کنید. هدف از شستن صورت حذف فیزیکی چربی و سلول های مرده پوست از روی صورت و منافذ است.اگر صابونی را انتخاب می کنید که برای خشک کردن پوست چرب طراحی شده است، ملایم ترین صابونی را که می توانید پیدا کنید انتخاب کنید و فقط در صورت نیاز از آن استفاده کنید.

اگر شوینده پاک کننده ملایم کمکی به کنترل چربی نکرد، محصولی را امتحان کنید که اسیدی باشد مانند بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک . این محصولات معمولا برای کنترل آکنه و جوش صورت هستند، البته برای کنترل پوست چرب نیز کمک می کنند.

2- ازتونر برای بستن منافذ (قابض) و کنترل چربی پوست استفاده کنید.

انواع بسیاری از تونرها موجود هستند.  از یک تونر قابض یا تونر تسکین دهنده پوست استفاده  کنید. ترکیبات تونرهای قابض دارای الکل یا تونر تسکین دهنده پوست چرب را بررسی کنید. تونرهای قابض الکل دارند در حالی که تونرهای تسکین دهنده معمولا دارای موادی مانند کافئین یا چای سبز هستند.  به طور کلی از تونر ها ی پوست معمولی یا خشک  کنید  .

تونر را روی ناحیه “t-zone” پیشانی و بینی خود استفاده کنید. این نواحی چرب ترین قسمت صورت تان هستند. تونر را

خیلی کم روی گونه های خود بمالید، یا اصلا روی گونه ها استفاده نکنید.  تونر در نواحی گونه ها به راحتی می تواند باعث خشکی بیش از حد شود.

از پدهای پنبه ای برای تونر استفاده کنید.  پدهای پنبه را به آرامی روی صورت خود بکشید.

پس از خشک شدن تونر، آن را با حوله صورت پاک کنید و برای جلوگیری از خشک شدن بیش از حد پوست، از مرطوب کننده فاقد چربی استفاده کنید.

3- برای کاهش سریع و آسان چربی پوست از کاغذ جاذب چربی  و پدهای دارویی چربی گیر را استفاده کنید.

کاغذ جاذب چربی یک راه حل موقت عالی برای پوست چرب است زیرا پوست را خشک نمی کند و استفاده از آن فقط 15 تا 20 ثانیه طول می کشد.  پدهای دارویی معمولاً دارای اسید سالیسیلیک یا اسید گلیکولیک هستند و در حین حرکت به راحتی قابل استفاده هستند.  از آنجایی که  بر پایه اسید هستند، یک درمان عالی برای آکنه نیز محسوب می شوند.

کاغذ جاذب را روی چرب ترین نواحی صورت خود مانند بینی و پیشانی استفاده کنید.  مطمئن شوید که کاغذ را روی پوست مالش ندهید.  فقط باید آن را برای چند ثانیه روی ناحیه چرب فشار دهید تا بتواند روغن پوست را جذب کند.  این کار به سرعت هر گونه چربی روی پوست تان را پاک می کند. البته از چرب شدن مجدد پوست جلوگیری نمی کند.

برخی از کاغذهای جاذب چربی حاوی پودر هستند که اینها می توانند بیشتر پوست چرب  می کند.

پدهای دارویی را در  کیف تان حمل کنید.  این پدها معمولاً بر پایه اسید هستند بنابراین در درمان  آکنه کمک می کنند.

مراقب باشید بیشتر از نیازتان پدهای دارویی استفاده نکنید، اما بیش از سه عدد در روز استفاده نکنید، زیرا می توانند پوست تان را خشک کنند.

4- استفاده از ماسک پاک کننده عمیق صورت برای از بین بردن چربی اضافی پوست ضروری است.

ماسک های صورت پاکسازی عمیق تری نسبت به شستشوی معمولی صورت به شما می دهند و ناخالصی ها را از بین می برند و روغن موجود در منافذ شما را خارج می کنند.  با این حال، خطر خشک شدن بیش از حد با ماسک های صورت بیشتر از شستشو است.  از این ماسک ها کم استفاده کنید.

بعد از استفاده از پاک کننده معمولی، برای صورت خود از ماسک استفاده کنید.

هنگام استفاده از ماسک، پوست و دستان شما باید مرطوب باشد. سعی کنید ماسک را در وان حمام بکار ببرید تا حداکثر آرامش و پاکسازی کمتری داشته باشید.

ماسک را به مدت ۱٠ تا ۱۵ دقیقه روی پوست نگه دارید. برای پاک کردن ماسک به آرامی از آب و دستمال استفاده کنید.

یک ماسک صورت ساخته شده با گل یا خاک رس را امتحان کنید یا خودتان از ماست درست کنید. این مواد دارای کشت زنده هستند که به خوبی منافذ را تمیز می کنند و می توانند تا حد زیادی تجمع چربی را کاهش دهند.

5-  از مرطوب کننده ها  و ضد آفتاب های فاقد چربی استفاده کنید.

به هر محصول بهداشتی که استفاده می کنید با دقت توجه کنید.  فقط لوازم آرایشی بر پایه آب و غیر جوش  زا را انتخاب کنید.

برخی از افرادی که پوست چرب دارند از مرطوب کننده یا ضدآفتاب استفاده نمی کنند، زیرا فکر می کنند این امر به مشکل آنها می افزاید.  با این حال، اگر از محصولات مناسب استفاده کنید، می توانند برای پوست تان بسیار مفید باشند.  پوست های چرب نیز  به مرطوب کننده و ضدآفتاب نیاز دارند.

عادت کنید ترکیبات هر محصولی را که روی صورت خود استفاده می کنید بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که هیچ یک از آنها بر پایه روغن نیستند.

ژل های ضد آفتاب یا پودرهای صورت می توانند از پوست شما بدون ایجاد چربی یا انسداد منافذ محافظت کنند.

از لوازم آرایشی حاوی چربی اجتناب کنید و قبل از رفتن به رختخواب تمام لوازم آرایش را بشویید.  آرایش در منافذ می نشیند و اگر به طور کامل پاک نشود آنها را مسدود می کند.  هرگز آرایش اضافی را بدون پاک کردن آرایش قدیمی انجام ندهید.

اگر پوست چرب دارید از کلدکرم کرم ها یا لوسیون های برای پاک کردن آرایش استفاده نکنید.  این محصولات برای مرطوب کردن پوست خشک طراحی شدهاند و ممکن است لایهای چرب روی پوست باقی بگذارند که به انسداد منافذ، تجمع چربی و آکنه کمک میکند.

6- اگر پوست چرب شما باعث آکنه می شود، مشکلاتتان را با داروهای آکنه بدون نسخه درمان کنید.

از محصولات حاوی بنزوئیل پراکسید برای از بین بردن باکتری هایی که روی پوست تجمع می یابند و باعث آکنه می شوند استفاده کنید.  همچنین سلول های مرده پوست را که منافذ پوست تان را می بندند، کاهش می دهد.

کرم های ضد آکنه که حاوی رزورسینول، گوگرد یا اسید سالیسیلیک هستند نیز به رفع انسدا منافذ  پوست کمک می کنند. این محصولات برای استفاده پس از آنکه آکنه ها بر روی پوست ظاهر می شوند  طراحی شده اند و به ترمیم جوش ها کمک می کنند.

هنگام استفاده از محصولات ضد آکنه بدون نسخه، تمام دستورالعمل های استفاده سازنده محصول در بروشور را دنبال کنید.

حتماً در حمام نیز صورت خود را با صابون بشویید.  فقط بینی خود را نشویید زیرا ممکن است باعث گرفتگی بیشتر شود.

محصولات مختلفی برای آکنه وجود دارد.  اگر یکی کار نکرد، می توانید دیگری را امتحان کنید.

اگر داروهای بدون نسخه موثر نبودند، برای درمان بیشتر به متخصص پوست مراجعه کنید.

جدول محتوایی